Volgens deskundigen is SIP de volgende stap in de evolutie van VoIP netwerken naar Internet telefonie. SIP stelt u in staat om iemand anders te bereiken, ongeacht de plaats waar deze zich bevindt, of welk apparaat hij kan gebruiken voor de communicatie.

Het Session Initiation Protocol (SIP) is een signalering protocol dat wordt gebruikt om sessies in een IP netwerk op te starten. Een sessie kan een simpel telefoongesprek zijn tussen twee personen maar kan ook een multimedia conferentie zijn met meerdere personen. Bij SIP is het mogelijk om complexere services aan te bieden zoals het bellen via een webpagina, e-commerce met geluid of bijv. MSN (MSN messenger) gebruik om te telefoneren.

SIP is een op tekst gebaseerd protocol waardoor de headers? makkelijk te beschrijven zijn en de kosten voor bandbreedte (het aantal bits) geminimaliseerd kunnen worden. SIP kent overeenkomsten met het Hypertext Transfer Protocol (HTTP) wat eveneens op tekst is gebaseerd. Het reageert op een Universal Resource Locator (URL), waarmee het lijkt op een email adres, soms zelfs op een telefoonnummer. Uw email adres zou trouwens een heel goede manier kunnen zijn, waarop SIP u kan bereiken.

Behalve dat SIP een op tekst gebaseerd protocol is, is het tevens een ‘Packet Switched Protocol’.

SIP werkt ook tussen data netwerken en traditionele telefonie netwerken. Het kan een sessie tot stand brengen tussen een analoge telefoon bij meneer A met een SIP softphone van meneer B. Als meneer B in gesprek is, kan het meneer A wijzen op een andere weg om meneer B te bereiken, bijvoorbeeld via een instant message, waarbij spraak wordt omgezet in een eenvoudige tekstboodschap, die als instant message wordt verzonden naar de PC van meneer B. Het enige dat meneer A hoeft te onthouden is het telefoonnummer van meneer B.

SIP gebruikt eenvoudige boodschappen om een sessie op te zetten, aan te passen of te beëindigen:

  • Invite – oproep
  • Ack – bevestiging
  • Cancel – onderbreek
  • Register – registreer locatie van de gebruiker
  • Bye – einde sessie

SIP werkt samen met o.a. Simple Mail Transport Protocol (SMTP), Domain Name Service (DNS) en Lightweight Directory Access Protocol (LDAP). Zowel connectieloze sessies met UDP (telefonie) als connectiegeoriënteerde sessies met TCP (bijv. chat) zijn mogelijk.

Ongekende mogelijkheden

Door integratie van verschillende technieken en apparatuur ontstaan er steeds meer mogelijkheden. Meer en meer multimediatoepassingen zijn op elkaar afgestemd en spreken dezelfde taal. Deze ontwikkelingen creëren grote mogelijkheden voor telefonietoepassingen. Het SIP protocol maakt het mogelijk om via PDA’s, IP telefoons, PC’s en mobiele telefoon met elkaar te communiceren. Bedrijven kunnen hiervan profiteren door een sterke verhoging van de productiviteit en efficiency.

VoIP

Met een dienst, SIP trunking, kunt u snel en eenvoudig besparen op uw telefoonkosten. U kunt gewoon bellen zoals u gewend bent, naar welke bestemming dan ook. Alleen dan tegen een aanzienlijk voordeliger tarief. Uiteraard wordt ook 112 ondersteund.

Als uw bedrijf meerdere vestigingen of telewerkers heeft, kunnen deze eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld. Dan bellen u en uw werknemers voortaan onderling zelfs geheel gratis.

Vereisten SIP

Om bij deze oplossing minimaal dezelfde kwaliteit als die van uw huidige ISDN lijn te kunnen waarborgen, zijn er twee zaken essentieel:

  1. Het plaatsen van een gateway bij uw bedrijf, zodat u uw huidige apparatuur kunt gebruiken: De kwaliteit van een gesprek kan alleen goed zijn, wanneer er gebruik gemaakt wordt van een kwalitatief goede gateway. De momenteel verkrijgbare gateway’s voldoen vaak niet aan de benodigde standaarden van uw bedrijf. Hierdoor kan een goede werking niet gegarandeerd worden. Met de door Lésec Telecom B.V. geadviseerde en geplaatste gateway’s kan dit wel.
  2. Een goed functionerende breedband verbinding: Om te bellen met VoIP moet u beschikken over een goede xDSL breedband verbinding. De gespreksopbouw vindt namelijk plaats via Internet. De provider test uw lijn en geeft advies over het maximaal aantal te voeren simultane gesprekken. Uiteraard kunt u bij een provider ook een nieuwe (speciaal voor SIP / VoIP bestemd) xDSL lijn afnemen, welke wij eventueel voor u kunnen aanvragen en installeren.

Voordelen SIP

Enkele voordelen van SIP voor uw bedrijf:

  • Nummerbehoud en/of nieuwe nummers
  • Geen ISDN/Analoge lijnen meer benodigd (wel mogelijk)
  • Kosteloos bellen tussen vestigingen onderling
  • Kosteloos bellen tussen telewerkers en kantoor
  • Kosteloos bellen tussen I4IP gebruikers onderling (on-net)
  • Telewerkers altijd bereikbaar op eigen telefoonnummer, onafhankelijk van locatie (binnen- of buitenland)
  • Zeer voordelig bellen naar binnen- en buitenlandse bestemmingen
  • Eenvoudig uit te breiden

Contact

Uw naam*

Uw e-mail adres*

Uw bericht*